Jak wykorzystać narzędzia marketingu internetowego by tworząc zindywidualizowaną treść docierać do większej grupy odbiorców? Czy lokalne produkty mogą stać się narzędziem promocji? Jak kształcić świadomych odbiorców nowoczesnej kultury, a w przyszłości kreatywnych i przedsiębiorczych twórców sztuk muzycznych?
Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć podczas Konferencji muzycznej MusicOn, która odbędzie się 20 sierpnia w Pałacu Jankowice. Wydarzenie towarzyszyć będzie IV edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Tranowo Podgórne 2024.
W kameralnych, pałacowych przestrzeniach swoimi doświadczeniami podzielą się z nami m.in. twórcy lokalnych festiwali, przedstawiciele instytucji kultury i edukatorzy. Mamy nadzieję, że konferencja pomoże uporządkować i zweryfikować strategię działania oraz zainspiruje do pracy w kulturze z nową energią.
Konferencja została objęta Patronatem Honorowym JM. Rektor prof. dr hab. Hanny Kostrzewskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
Wykład praktyczny: Jak skutecznie i sprawnie działać w mediach społecznościowych?
Promować swoje działania w mediach społecznościowych każdy może. Trochę lepiej lub trochę gorzej. Jak robić to LEPIEJ? „Lepiej” czyli skutecznie i sprawnie. Z jakich narzędzi korzystać, aby ułatwić sobie pracę? Na co zwracać uwagę, aby komunikacja angażowała i żyła w zgodzie z algorytmami. Na te pytanie odpowie Wam Olimpia podczas wykładu.
Olimpia Jenczek
Specjalistka do spraw kreowania wizerunku w sieci
Zawodowo zajmuje się komunikacją i kreowaniem wizerunku w mediach społecznościowych – zarówno marek komercyjnych, jaki i organizacji pozarządowych. Jej ulubioną formą komunikacji jest Instagram Stories, relacjonowała między innymi takie wydarzenia jak: Finał WOŚP, Pol’and’Rock Festival, Festiwal Górski im. Andrzeja Zawady, Sektor 3.0 oraz Slot Art Festival.
W życiu zawodowym napędzają ją szkolenia z zakresu promocji. Organizatorka Strefy Zdrowia Psychicznego na Slot Art Festiwalu. Autorka książki „Nie zostawaj w tyle – jak wykorzystywać media społecznościowe do promocji i komunikacji działań NGO”. Prezeska fundacji „Mamy Podobnie”. Samorzeczniczka ADHD na https://www.instagram.com/dobrzewszedzie/
Panel 1: Promocja w kulturze, kultura w promocji
Promocja lokalnych wydarzeń kulturalnych czy też szeroko pojętej kultury to niezbędnik współczesnej instytucji. Będziemy mówić o tym jak przygotować spójną strategię marketingową by dotrzeć do świadomego odbiorcy oraz by wyróżnić się pośród bogatej oferty dostępnej na rynku. O tym jakie kroki podjąć by promocja wydarzenia była ciekawa i efektywna, a także czy promocja kosztuje?
Moderator
Joanna Nojszewska
lingwistka, dziennikarka, od ponad dwudziestu lat związana z „Twoim Stylem”, obecnie jako zastępczyni redaktora naczelnego
Dziennikarka od ponad dwóch dekad związana z magazynem Twój Styl, gdzie pełniła między innymi funkcję szefowej działu kultury. Przeprowadziła wiele wywiadów z wybitnymi artystami polskimi i zagranicznymi. Autorka książek „Kobiety, które śpiewały Młynarskiego” i „Klucz francuski”. Jurorka w konkursach piosenki francuskiej, panelistka w programach telewizyjnych, prowadząca spotkania i gale. Absolwentka lingwistyki stosowanej i public relations, a niedawno – również studentka historii sztuki. Ulubione pola kulturalnych eksploatacji: polski design i polska piosenka. Amatorsko śpiewa i sprawia jej to wiele radości
Prelegenci
Dorota Serwa
Dyrektorka Departamentu Kultury Urzędu Miasta Szczecin
Dorota Serwa to doświadczona i skuteczna menedżerka kultury, producentka wydarzeń artystycznych, koordynatorka niezliczonej liczby projektów kulturalnych i kulturalno-społecznych, w tym przede wszystkim edukacyjnych, pomysłodawczyni wydawnictw płytowych i książkowych, autorka publikacji z zakresu muzykologii i dziedzictwa kulturowego, wykładowca akademicki. Sprawnie porusza się po obszarach związanych z muzyką, sztuką, fotografią oraz edukacją kulturalną. Była wielokrotnie nagradzana za działania na rzecz popularyzowania kultury.
Dorota Serwa od 2012 do 2023 roku pełnia funkcję dyrektora Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Wcześniej pełniła jako kierownik Działu Edukacji Kulturalnej Muzeum Powstania Warszawskiego oraz kierownika Fotoplastikonu Warszawskiego. Była m.in. zastępcą dyrektora Narodowego Centrum Kultury oraz ekspertem ds. funduszy europejskich w Fundacji Edukacji Ekonomicznej. Pracę zawodową rozpoczęła w Polskim Radiu Szczecin jako producent i redaktor audycji.
Jest absolwentką Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ponadto ukończyła studia podyplomowe z zakresu zarządzania, edytorstwa, a także andragogiki oraz coachigu i tutoringu w edukacji. Przez wiele lat zdobywała doświadczenie w obszarze edukacji m.in. poprzez pracę w charakterze nauczyciela w szkole muzycznej II stopnia, studia doktoranckie na Uniwersytecie im. Adam Mickiewicza w Poznaniu. Ponadto była wykładowcą w Wyższej Szkole Humanistycznej w Pułtusku, na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu czy w Polskiej Akademii Nauk. Na swoimi koncie ma także wiele autorskich szkoleń w zakresie kultury i funduszy europejskich. W ostatnich latach szczególnie interesuje się szeroką tematykę związaną ze społeczną rolą kultury i arteterapią.
Od listopada 2023 roku jest dyrektorem Wydziału Kultury w Urzędzie Miasta Szczecin.
Olimpia Jenczek
Specjalistka komunikacji i kreowania wizerunku w mediach społecznościowych
Zawodowo zajmuje się komunikacją i kreowaniem wizerunku w mediach społecznościowych – zarówno marek komercyjnych, jaki i organizacji pozarządowych. Autorka książki „Nie zostawaj w tyle – jak wykorzystywać media społecznościowe do promocji i komunikacji działań NGO”
Bartosz Małolepszy
Zastępca Dyrektora ds. programowych Poznańskiego Centrum Dziedzictwa – instytucji kultury Miasta Poznania
Współautor koncepcji marek zarządzanych przez PCD: Bramy Poznania, Centrum Szyfrów Enigma, Traktu Królewsko-Cesarskiego. Autor licznych produktów turystycznych związanych z interpretacją dziedzictwa, w tym projektu Fest Fyrtel, bazującego na partycypacyjnym odkrywaniu dziedzictwa z lokalną społecznością. Z zamiłowania i z wykształcenia turysta oraz urbanista z dużą praktyką w zakresie realizacji projektów kulturalnych związanych z procesem rewitalizacji miasta.
Marzena Wosiura
Marketing managerka
Jest marketing managerką specjalizującą się w marketingu 360 stopni. Zajmuje się rozwijaniem i inspirowaniem klientów do tego, by w świecie online pokazywali swoje prawdziwe kolory. Zawodowo współpracuje z NGO przy zbudowaniu spójnej komunikacji marketingowej. Jest również ekspertką w Mikserze Dobroczynności, dedykowanemu pomocy NGO. Po niemal 10 latach w marketingu, postanowiła, że jej droga zawodowa zamknie się w sloganie: Pomogę ułożyć Twój marketing holistycznie, w spójną całość.
Panel 2: Pomysł na festiwal
Porozmawiamy o tym jak wykorzystać unikatowe zasoby lokalne do produkcji festiwalu o niepowtarzalnym charakterze. Jak wyróżnić się na mapie kulturalnej gminy i czy rodzimy festiwal może stać się faktyczną wizytówką regionu? Będziemy mówić jak zrobić festiwal z lekkością i dobrą energią bez milionowego budżetu.
MODERATOR
Alicja Dec
dziennikarka Radia Emaus
W Radiu Emaus pracuje od 2019 roku. Prowadzi codzienne pasmo „W środku dnia”. Autorka audycji: „Ekosfera” o ekologii oraz „Trochę kultury” o kulturze. Działa też w redakcji muzycznej Radia Afera, gdzie promuje artystów alternatywnej polskiej sceny muzycznej. Dwukrotnie współprowadziła Radio Pol’and’Rock podczas Pol’and’Rock Festival.
Prelegenci
Joanna Gonschorek – Naczyńska
Dyrektorka Centrum Promocji Kultury w Drezdenku
Absolwentka wrocławskiej szkoły teatralnej, aktorka teatralna i filmowa, wieloletni instruktor teatralny, bywa reżyserką. Ponad 20 lat związana z Teatrem im Modrzejewskiej w Legnicy. Można ją było zobaczyć w takich filmach i serialach jak 'Operacja Dunaj”, „Maraton tańca”, „Powrót”, „Zielona granica”, „Skazana”, „Rojst”, „Przyjaciółki” i wiele innych. Obecnie, od 2024 roku, służy kulturze jako dyrektorka Centrum Promocji Kultury w Drezdenku, gdzie swoje 30lecie będą obchodzić w najbliższych dwóch latach aż dwa festiwale: Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej oraz znana w całej Polsce „Złota Sosna” – Ogólnopolski Konkurs Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej. Twórczyni I Drezdeneckiego Rozdętego Festiwalu Muzycznego, oraz (w przygotowaniu) Młodego Przeglądu Artystycznego „Się chce”( nazwa robocza) Mama dorosłego andergrandowca, żona muzyka, miłośniczka lasu, ziół, wody i ludzi.
Bożena Szota
Dyrektorka Festiwalu Ethno Port – Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Dyrektorka Festiwalu Ethno Port, od 2004 roku zajmowała się organizacją i produkcją koncertów w CK ZAMEK w ramach takich imprez jak Jarmark Świętojański, Sylwester Miejski, Imieniny Ulicy Święty Marcin, Finały WOŚP czy cykle Audiosfera, Allegranie, Muzyka i Teatr na Dziedzińcach Zamkowych i inne. Współtwórczyni i koordynatorka programu Festiwalu Ethno Port od jego pierwszej edycji w 2008 roku. Od 2016 roku kuratorka cyklu koncertów jazzowych JazZamek. Wcześniej zdobywała doświadczenie zawodowe w Agencji Artystycznej Taff Art i firmie producenckiej Studio Panorama. Współpracowała m.in. z festiwalami: Poznań Jazz Fair, Poznański Festiwal Mozartowski, Era Jazzu oraz Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego i Festiwalem Teatralnym MALTA. Jurorka m.in. festiwali Mikołajki Folkowe (2013), Dragon Folk Fest (2013-2018) oraz sceny regionalnej podczas targów WOMEX w Budapeszcie (2015). Od stycznia 2022 roku kieruje Działem Programów Muzycznych i Performatywnych w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.
Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu to jedna z największych instytucji kultury w kraju. Każdego roku odbywa się w nim 2 500 wydarzeń, które prezentują i stymulują rozwój najciekawszych zjawisk kultury.
Piotr Michalak
Burmistrz Miasta i Gminy Szamotuły, pomysłodawca i organizator Ulicznego Festiwalu Osobliwości
Piotr Michalak – z wykształcenia kulturoznawca, zawodowo od dziennikarza, przez rzecznika prasowego, po dyrektora SzOK-u czyli Szamotulskiego Ośrodka Kultury. Pomysłodawca i organizator wielu oryginalnych przedsięwzięć w obszarze kultury, jak np. OSA Objazdowa Scena Artystyczna czy największej i najbardziej znanej – UFO Ulicznego Festiwalu Osobliwości.
Społecznie inicjator i organizator wielu akcji o charakterze charytatywnym.
Nie potrafiłby żyć bez muzyki i …chartów. Od maja tego roku burmistrz Szamotuł.
Magdalena Woźniak
Koordynatorka projektu „Teatr w każdej wiosce” Gminnego Ośrodka Kultury SEZAM w Tarnowie Podgórnym
Kierownik ds. edukacji artystycznej GOK SEZAM i Centrum Kultury Przeźmierowo, z-ca redaktora naczelnego TarNowej Kultury. Od kilkunastu lat związana z mediami i kulturą jako redaktor, PR-owiec i okazjonalnie konferansjer
Panel 3: „Od przedszkola do Opola” – blaski i cienie edukacji muzycznej
Muzyka jest nierozłącznie związana z emocjami, a edukacja muzyczna to nie tylko rozwój wiedzy muzycznej i umiejętności techniczno-wykonawczych, ale przestrzeń rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych. Będziemy rozmawiać o tym jak wykorzystać edukację artystyczną do przygotowania świadomych odbiorców-uczestników kultury muzycznej. W towarzystwie pedagogów/wokalistów zastanowimy się co jest kluczem do rozbudzania dziecięcej ciekawości, która pozwala kreatywnie nabywać nowe umiejętności muzyczne. A także jaką role pełnią odpowiednio dobrane metody pracy.
Moderator
Franciszek Walerych
dziennikarz Radia Poznań
Dziennikarz radiowy związany z Polskim Radiem Poznań. Prowadzi popołudniową audycję Berwińskiego 5. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy jako lektor, konferansjer czy prowadzący spotkania autorskie. Poznaniak z krwi i kości.
Prelegenci
Elżbieta Zapendowska
Specjalistka od emisji głosu, interpretacji polskiej piosenki, krytyczka muzyczna, a także osobowość telewizyjna
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie. Udzielała lekcji śpiewum m.in. Edycie Górniak, Maryli Rodowicz, Meli Koteluk, Katarzynie Groniec, Ryszardowi Rynkowskiemu, Łukaszowi Zagrobelnemu i wielu innym artystom polskiej sceny. Wieloletnia jurorka programów TV: Idol, Jak oni śpiewają i Must Be the Music. Obecnie prowadzi autorskie Studio Artystyczne „Fraza” w Warszawie, gdzie pracuje z młodymi ludźmi nad rozwojem umiejętności wokalnych.
dr. Magdalena Andrys
Adiunkt w Akademii Muzycznej w Poznaniu, nauczycielka muzyki i dyrygentka chóru
Adiunkt w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, nauczycielka muzyki, dyrygentka chóru i kierownik artystyczny zespołu instrumentalnego II Liceum Ogólnokształcącego im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu
Doktor nauk społecznych (pedagogika), zatrudniona na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie w latach 2019-2024 pełniła funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Edukacji Artystycznej, a w latach 2022-2024 pełniła obowiązki kierownika Katedry Edukacji Muzycznej.
Swoją działalność artystyczną i dydaktyczną realizuje tworząc innowacyjne projekty edukacyjno-artystyczne (warsztaty i spektakle muzyczne) dla dzieci i młodzieży.
Przez dziesięć lat pracowała w szkole podstawowej, obecnie prowadzi lekcje muzyki, chór i zespół instrumentalny w II Liceum Ogólnokształcącym im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.
Adrianna Mańczak-Rogoża
Koordynatorka projektu „Studio Piosenki” w Gminnym Ośrodku Kultury SEZAM w Tarnowie Podgórnym
Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą w obszarze edukacji artystycznej. Od sześciu lat prowadzi w gminie Tarnowo Podgórne Studio Piosenki GOK Sezam oraz młodzieżową grupę teatralną w ramach projektu Teatr w Każdej Wiosce. Związana z ruchem, promującym kulturę żywego słowa, laureatka konkursów piosenki poetyckiej, zasiada w jury konkursów recytatorskich i poezji śpiewanej. Z wykształcenia filolog polski, logopedka, trenerka, aktorka scen muzycznych. Z zamiłowania promotorka śpiewania, które traktuje jak pretekst do spotkania, wyrażania się i samopoznania.
Przemo Urbaniak (Wujek Ogórek)
Aktualnie jeden z najpopularniejszych autorów piosenek dla dzieci
Wujek Ogórekpojawił w 2014 roku, a stworzony został przez dzieci w jednym w przedszkoli. Początek ma miejsce w roku 2013, kiedy to Przemo Urbaniak stworzył musical „Bajeczne Arkana” oparty na baśniachHansa Christiana Andersenana potrzeby letnich półkolonii zorganizowanych przezCentrum Kultury w Czempiniu. Okazało się wtedy, że jest to znakomita zabawa zarówno dla dzieci jak i dla artysty. Wtedy zaczął on przygotowywać przedstawienia okolicznościowe dla zaprzyjaźnionych przedszkoli, fundacji i centrów kultury. Dwóch, czterech, sześciu… aż nazbierało się ich już niemal 100. Piosenki wykorzystywane do pracy są zawsze autorskie, przez co dzieci wracając do domów nie miały szans znaleźć ich w internecie. Tak oto rodzice przedszkolaków zasponsorowali wydanie pierwszej płyty organizując zrzutkę na platformiepolakpotrafi.pl.
Dzisiaj w swojej dyskografii Wujek Ogórek ma 5 pełnych albumów:„We śnie”(2023) „Kolory Wujka Ogórka” (2022), „Podróże Wujka Ogórka”(2020), „Bajki Wujka Ogórka” (2019),„Piosenki Wujka Ogórka” (2018) oraz cztery minialbumy: „Kolory Świąt” (2018), „Wesoły Mrówkojad” (2020), „Pośród gwiazd” (2023), „My” (2023) – nagrane dla wszystkich ukraińskich przyjaciół.
Od maja do września 2022 roku wraz z finalistamiMaster Chef Junior TVNuczestniczył w projekcie #ZDROWOROSNĄzorganizowanym przez firmęW.Legutko– fantastycznej akcji mającej na celu zachęcanie dzieci do zdrowego żywienia. Wspólnie odwiedzili kilkanaście największych miast w Polsce.
Wujek Ogórek koncertuje, organizuje warsztaty, jest gościem wszelakich eventów, konferencji i konkursów z udziałem dzieci, a w czasie pandemii z powodzeniem prowadził wydarzenia online. Jego płyty rozeszły się lokalnie w nakładzie prawie 10 tysięcy sztuk, a platformy streamingowe odwiedzane są przez dziesiątki tysięcy słuchaczy każdego miesiąca. W końcu tylko u niego „We śnie” na planecie „Gugudai” w „Świecie Bajkowym” siedzi „Ptaszek na gałęzi” marząc o „Pustynnych wielbłądach„, które wraz z „Jeżem” lecą na planetę „Turbo żółwia” kolorową „Rakietą” zatrzymując się chwilowo na „Dzikim zachodzie”, gdzie „Wyścigówką” gonią „Piratów” od „Hollywood” do „Chin” szukając „Wesołego Mrówkojada” tańczącego „Sambę” z „Indianami”.
W wolnym czasieWujek Ogóreksłucha jazzu, w którym jest zakochany. O tym czego słucha można przeczytać naJazzSoul.pl, dla którego od 2015 roku pisze recenzje płyt.